أثر استخدام الاستراتيجيات المعرفية المتعلقة بالفهم القرائي للمسائل الرياضية اللفظية
Plan du site au format XML

avancée

Archive PDF

01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15

العدد 01 افريل 2004 N°01 Avril 2004

أثر استخدام الاستراتيجيات المعرفية المتعلقة بالفهم القرائي للمسائل الرياضية اللفظية
pp : 151 - 181

السعيد عواشرية
  • resume:Ar
  • Abstract
  • Auteurs
  • Texte intégral

هدف هذا البحث الإجابة على السؤال التالي: ما هو أثر استخدام الاستراتيجيات المعرفية – موضع الدراسة- في أداء حل المسائل الرياضية اللفظية؟ و قد صيغت فرضياته كما يلي:

ينخفض مستوى استخدام تلاميذ و تلميذات السنة الثامنة والتاسعة أساسي و العينة الكلية للاستراتيجيات المعرفية – موضع الدراسة- إلى أقل من المتوسط.

يؤثر مستوى استخدام الاستراتيجيات المعرفية – موضع الدراسة- في أداء حل المسائل الرياضية تأثيرا موجبا

The aim of this research is to answer  to the following main question :

  What is the effect of reading undersnding cognitive strategies use on solving lexical mathematical problems ?

  Hypotheses of the research have been made this way.

A-  The use of cognitive stategies decreases to less than half by pupils of eighth and ninhth topicof our survey.

B-    The level of using cognitive stategies has positive effect on solving lescical problem.

  The sample of research is represented by 448 pupils of eighth and ninth.

  To measure variables of research we used : To measure solving lexiacal problems (established by the researcher).

  To analyze the gross outputs we used the statitical methods that follow :Extracting averages,criteria deviation of  individual and analyzing the simple slope.

  Results show : If the two hypothesis A and B are completely.

في طور التعديل

Pour citer ce document

السعيد عواشرية, «أثر استخدام الاستراتيجيات المعرفية المتعلقة بالفهم القرائي للمسائل الرياضية اللفظية»

[En ligne] ارشيف مجلة الآداب والعلوم الاجتماعيةArchive: Revue des Lettres et Sciences Sociales العدد 01 افريل 2004N°01 Avril 2004
Papier : pp : 151 - 181,
Date Publication Sur Papier : 2004-04-01,
Date Pulication Electronique : 2013-12-24,
mis a jour le : 10/02/2014,
URL : http://revues.univ-setif2.dz/index.php?id=800.