The Role of traffic awareness campaigns in spreading the traffic culture A field study on a sample of youth in Setif Town
تاريخ الإرسال: 2018-07-14 ***** تاريخ القبول: 2020-12-22
Keywords:
English
Awareness campaigns, Trafficawareness, traffic Safety, Roads Accidentsالعربية
حملات التوعية المرورية، الوعي المروري، حوادث المرور، السلامة المروريةFrançais
Les Campagnes de sensibilisation, la conscienceRoutière, Les Accidents de la route, La SécuritéroutièreAbstract
English
This study aims to shed light on the role of traffic awareness campaigns in promoting a culture of traffic safety which aims at creating an awareness of the traffic rules which targets young drivers, by focusing on the reality of these campaigns which face social problems.
Accordingly, the descriptive methods wereused to reach the results of the study. We distributed a questionnaire to a random sample of young drivers in Sétif. The sample was estimated to be 150 Person. One of the most important findings of our study is that: most traffic awareness campaigns do not contribute significantly to changing the negative behaviors among young drivers in Sétif.
العربية
تهدف هذه الدراسة إلى محاولة تسليط الضوء علىدور حملات التوعية المرورية في نشر ثقافة السلامة المرورية،الهادفة إلى خلق الوعي بقواعد المرور لدى الشباب السائقين، وذلك من خلال التركيز على واقع تطبيق هذه الحملات الذي يواجه إشكاليات تتعلق بالنسق الاجتماعي الذي نعيشه. وبناء على ذلك تم استخدام المنهج الوصفي للوصول إلى النتائج المرجوة، إذ قمنا بتوزيع استبيان على عينة عشوائية من الشباب السائقين بولاية سطيف، حيث قدرت عينة الدراسة ب 150مفردة وذلك للحصول على تصور كامل ودقيق فيموضوع البحث، ومن أهم النتائج التي توصلت إليهادراستنا: أن أغلب حملات التوعية المرورية لا تساهم بدرجة كبيرة في تغيير السلوكياتالمرورية السلبية لدى الشباب السائقين بولاية سطيف.
Français
L’objectif de Cette étude est de mettre en exergue le rôle des campagnes de sensibilisation routière en vue de sensibiliser les jeunes conducteurs et ce, en mettant l’accent sur la réalité de l’application de ces campagnes souvent confrontées à des problèmes sociaux liés au contexte dans lequel nous vivons.
À cet effet, la méthode descriptive a été utilisée pour atteindre les résultats de l’étude. Nous avons distribué un questionnaire sur un échantillon aléatoire estimé à 150 jeunes conducteurs de Sétif. L’un des résultats les plus probants de notre étude est que la plupart des campagnes de sensibilisation routière ne contribuent pas de manière significative à modifier les comportements négatifs chez les jeunes conducteurs à Sétif.