National Festival of Professional Theater Performances At its fifteenth session 2022 On digital journalism platforms in Algeria Between the possibilities of digitization and the horizon of commercialization

Information about the article: Date of receipt 2023-07-13 ----- Date of acceptance 25-05-2025

Authors

  • Ennouel Tameur

Keywords:

English

internet environment, electronic journalism, information flow, image, theatrical performance

العربية

بيئة النت، الصحافة الالكترونية، تدفق المعلومة، صورة، عرض مسرحي

Français

environnement internet, journalisme électronique, influe de l’information, image, spectacle théâtrale

Abstract

English

From information and communication technologies to digital media, the digital revolution is launching to support and expand the culture of the visual, digital participation and associative presence. Hence, the digital transformation of journalism towards marketing economic, commercial and artistic production in particular has become an imperative necessity to bridge the distances between geographies and facilitate the speed of access and spread between societies, creating a platform for creative abundance and the multiplicity of voices and outlets. This study comes to appreciate the efforts made by the digital press in light of a sociocultural reality that refers to the issue of inequality in the field of the uses of information and communication technologies, and to try to identify the various technologies and applications available to the digital press “dedicated” to cover the cultural and theatrical scene specifically in Algeria and to highlight the pivotal concepts that allow monitoring the creative phenomenon through digital multimedia. Especially in light of the interaction and coexistence of theatrical production with technological poles. What about the experience of the activities of the Professional Theater Festival in its fifteenth session of 2022 on digital press platforms in Algeria? What are the limits and prospects of experience under the old hierarchical approach? Are there strategies to expand the possibilities of digitization in order to renew and innovate the marketing of theatrical works programmed within national festivals?

العربية

من تكنولوجيات المعلومات والاتصالات الى وسائل الاعلام الرقمية تنطلق الثورة الرقمية لدعم وتوسيع ثقافة المرئي وتشاركية رقمية وحضور ترابطي. لقد امتدت هذه الثورة الى المنظور المعرفي الثقافي والتقني والاتصالي. ومن ثم أمسى التحول الرقمي للصحافة نحو تسويق الإنتاج الاقتصادي والتجاري والفني تحديدا، ضرورة حتمية تقرب المسافات ما بين الجغرافيات وتسهل سرعة الإطلاع والإنتشار بين المجتمعات، صانعة منبرا للوفرة الإبداعية وتعدد الأصوات والمنافذ. تأتي هذه الدراسة لتثمين الجهود المبذلولة من طرف الصحافة الرقمية في ظل واقع سوسيوثقافي يحيل الى مسألة اللاتكافؤ في مجال استخدامات تكنولوجيات الاعلام والتواصل، ومحاولة الوقوف على مختلف التقنيات والتطبيقات المتاحة أمام الصحافة الرقمية «المخصصة» لتغطية المشهد الثقافي والمسرحي تحديدا بالجزائر وإبراز المفاهيم المحورية التي تسمح برصد الظاهرة الإبداعية عبر الوسائط الرقمية المتعددة. ولاسيما في ظل تفاعل وتعايش المنتوج المسرحي مع الأقطاب التكنولوجية. ماذا عن تجربة فعاليات مهرجان المسرح المحترف في دورته الخامسة عشر من سنة 2022 على المنصات الرقمية الصحفية بالجزائر؟؟ ماهي حدود التجربة وآفاقها في ظل المنهج الهرمي القديم؟؟ هل هناك استراتيجيات لتوسيع إمكانيات الرقمنة لأجل تجديد وابتكار تسويق الأعمال المسرحية المبرمجة داخل المهرجانات الوطنية؟

Français

Des technologies de l’information et de la communication aux médias numériques, la révolution numérique est en train de s’amorcer pour soutenir et élargir la culture de la participation visuelle et numérique et de la présence associative. Par conséquent, la transformation numérique du journalisme vers le marketing, la production économique, commerciale et artistique en particulier est devenue une nécessité impérative pour combler les distances entre les géographies et faciliter la rapidité d’accès et de propagation entre les sociétés, créant ainsi une plate-forme pour l’abondance créative et la multiplicité des voix et des débouchés.Cette étude permet d’apprécier les efforts déployés par la presse numérique à la lumière d’une réalité socioculturelle qui renvoie à la question de l’inégalité dans le domaine des usages des technologies de l’information et de la communication, et de tenter d’identifier les différentes technologies et applications disponibles pour la presse numérique « dédiées » à la couverture de la scène culturelle et théâtrale spécifiquement en Algérie et de mettre en évidence les concepts pivots qui permettent de le faire. Qu’en est-il de l’expérience des activités du Festival de théâtre professionnel dans sa quinzième session de 2022 sur les plateformes de presse numérique en Algérie ?? Quelles sont les limites et les perspectives de l’expérience sous l’ancienne approche hiérarchique ? Existe-t-il des stratégies pour élargir les possibilités de numérisation afin de renouveler et d’innover la commercialisation des œuvres théâtrales programmées dans le cadre des festivals nationaux ?

Author Biography

Ennouel Tameur

جامعة وهران1، الجزائر

Published

2025-06-23

How to Cite

Tameur, E. (2025). National Festival of Professional Theater Performances At its fifteenth session 2022 On digital journalism platforms in Algeria Between the possibilities of digitization and the horizon of commercialization : Information about the article: Date of receipt 2023-07-13 ----- Date of acceptance 25-05-2025. Journal of Literature and Social Sciences, 22(01), 166–175. Retrieved from https://revues.univ-setif2.dz/index.php/jlss/article/view/9

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.