The Role of Textual Enhancement in Minimising Errors in Paragraph Writing
الكلمات المفتاحية:
English
learning to understand، strategies، cognition، explicit teaching، action، learner، reading comprehensionالعربية
تعلم الفهم، استراتيجية، معرفة، التعليم الشارح، فعل، متعلم، قراءة، فعمFrançais
Apprendre à comprendre، stratégies، cognition، enseignement explicite، action، apprenant، lecture، compréhensionالملخص
English
Reading comprehension is underpinned by various cognitive and language abilities. It requires a certain level of accuracy in reading words, as well as metacognitive strategies to control the information research process. Indeed, many psychological and cognitive linguistic researches, (like: Piaget's work on the awareness, the work of Vygotsky) give an an important value for the role of the cognitive and metacognitive strategies in improving learning. In fact, the solution of understanding problems among our foreign languages learners in elementary school, Requires compensation through the mastery of knowledge and the development of various activities aiming to the "learn to understand".
العربية
يرتكزالفهم فيالقراءة على مختلفالقدراتالمعرفية واللغوية وذلك يتطلبمستوىمعينامنالدقةفي القراءة، ومعرفة نحوية،كما يتطلب قدرة علىالقيامباستراتيجيات ميتامعرفية من أجلالتحكمفيعملياتبحثناعن المعلومات.في الواقع إن الدراسات الجديدة، (أعمال بياجي وأعمال فيكوسكي ) تعطي مكانة جد هامة للاستراتيجيات المعرفية والميتامعرفيةفي تحسين التعليم . في الحفيفيةإن معالجة المشكلات المتعلقة بالفهم عند تلاميذنا الذين يدرسون اللغة الأجنبية في المدرسة الابتدائية يتطلب نوعا من دعم يكسبهم مهارات عملية، وكذا نشاطات متنوعة تهدف إلى (تعلم الفهم) إذ إن اجتماع هذهالقدراتهو ما يجعلعملياتالفهم فعالة.
Français
La lecture compréhension est sous-tendue par diverses capacités cognitives et langagières. Elle nécessite des connaissances linguistiques mais aussi des stratégies cognitives et métacognitives pour piloter sa recherche d’informations. En effet, les recherches psycholinguistiques et cognitivistes, entre autres,(les travaux de Piaget sur la prise de conscience, les travaux de Vygotsky) accordent une place très importante aurôle des stratégies cognitives et métacognitives dans l’amélioration de l’apprentissage. De fait, la résolution des difficultés de compréhension, chez nos apprenants de langue étrangère nécessite une compensation par la maitrise des savoir-faire et la mise en place d’activitésvariées visant «l’apprendre à comprendre ».