Digital literacy at the Algerian University Towards intelligent integration of ICT in FFL classes

Date of receipt: 2020-08-28 ****** Date of acceptance: 2021-10-12

Authors

  • Zahia Ghoul

Keywords:

English

Linguistic representations, digital literacies, contribution of ICT, social and cultural environment, didactic of FFL

العربية

التمثيل اللغوي، القدرات اللغوية الرقمية، مساهمة تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، البيئة الاجتماعية والثقافية، تعليمية اللغة

Français

représentations linguistiques, littéracies numériques, apport des TICE, environnement social et culturel, didactique du FLE

Abstract

English

This article focuses on digital literacies among Master 1 students (didactic and literature specialty) from the French department at the University of Oum El Bouaghi. Our work falls within the framework of sociolinguistics. We will conduct a qualitative and quantitative analysis of the students' responses to the questionnaire that was distributed to them. In addition, we will analyze teachers' responses to the semi-structured interview to which they were subjected. We will therefore question the contribution of ICT in the learning of FFL and show that these digital literacies create in the student a new mode of acquisition of knowledge and know-how.

العربية

تركز هذه المقالة على أهمية تنمية وتطوير القدرات اللغوية لدى طلاب الماستر 1 (تخصص أدب وتعليمية اللغة) بقسم اللغة الفرنسية جامعة أم البواقي من خلال الاستعانة بالوسائل التكنولوجية الحديثة. ويندرج عملنا في إطار اللسانيات الاجتماعية.؛ حيث سنقوم بإجراء تحليل نوعي وكمّي لإجابات الطلاب على الاستبانة التي وزعناها عليهم. بالإضافة إلى ذلك سنقوم بتحليل ردود المدرسين على المقابلة التي أجريناها معهم. لذلك سوف ندرس مساهمة تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في تعلم FLEونظهر أن هذه المهارات الرقمية تخلق لدى الطالب طريقة جديدة لاكتساب المعرفة والدراية.

Français

Le présent article porte sur les littéracies numériques chez les étudiants de Master 1(spécialité didactique et littérature) du département de français à l’Université d’Oum El Bouaghi.  Notre travail s’inscrit dans le cadre de la sociolinguistique. Nous procèderons à l’analyse qualitative et quantitative des réponses des étudiants au questionnaire qui leur a été distribué. De plus, nous analyserons les réponses des enseignants à l’entretien semi-directif auquel ils ont été soumis.  Nous nous interrogerons donc sur l’apport des TICE dans l’apprentissage du FLE et montrerons que   ces littéracies numériques créent chez l’étudiant un nouveau mode d’acquisition du savoir et du savoir-faire.

Author Biography

Zahia Ghoul

Université Oum El Bouaghi

Published

2025-09-07

How to Cite

Ghoul, Z. (2025). Digital literacy at the Algerian University Towards intelligent integration of ICT in FFL classes: Date of receipt: 2020-08-28 ****** Date of acceptance: 2021-10-12. Journal of Literature and Social Sciences, 19(01), 403–413. Retrieved from https://revues.univ-setif2.dz/index.php/jlss/article/view/259

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.