Media language of Algerian Television during the Covid 19 pandemic -An analytical study of a sample of Newscasts The third Algerian channel-

Information about the article: Submission date 2020-09-05 ***** Acceptance date 19-03-2023

Authors

  • Soumaya Benamor
  • Lamia Moumen

Keywords:

English

media language, Algerian tv, newsletters, the third channel, covid 19

العربية

اللّغة الإعلاميّة، التّلفزيون الجزائري، النّشرات الإخباريّة، القناة الثالثة، كوفيد 19

Français

langage des médias, télévision algérienne, nouvelles, la troisième canal, Covid 19

Abstract

English

the aim of this research is to monitor the manifestations of linguistic use in the Algerian visual media during the pandemic of Covid 19, and to reveal the direction of levels of linguistic expression in the Algerian media, To try to find ways to rationalize Algerian media linguistic practices after the pandemic, as Covid 19, Based on the “Descriptive Approach” using the “intentional sample” method, starting from the appointment of ten issues of the main news bulletins that were broadcast over the following days from 13 July to 22 July 2020, by using data collection tools represented in: simple observation, and content analysis as a main tool ,and reached many conclusions with some recommendations.

العربية

هدفت الدّراسة إلى رصد مظاهر الاستخدام اللغويّ في وسائل الإعلام المرئيّة الجزائرية خلال جائحة كوفيد19، والكشف عن مستويات التعبير اللغوي في هذه الوسائل، لمحاولة استخلاص سبل ترشيد الممارسات اللغويّة ما بعد جائحة كوفيد19، اعتمادا على «المنهج الوصفي التّحليلي»، وباستخدام أسلوب «العينة القصدية» انطلاقا من تعيين عشرة أعداد من نشرات الأخبار الرئيسية التي بثّت طيلة الأيام الآتية من 13 جويلية إلى 22 جويلية 2020،وباستغلال أدوات جمع البيانات المتمثلة في: الملاحظة البسيطة، واستمارة تحليل المضمون كأداة رئيسيّة، وتمّ التّوصّل إلى العديد من النّتائج أهمّها أنّ اللغة الإعلاميّة بالتّلفزيون الجزائري في ظلّ جائحة كوفيد19 لغة بسيطة تحمل في طيّاتها العديد من المضامين، كما تبرز في شكلها عن لغة تحمل العديد من الصور الدلالية، و تأكّد من خلال هذا البحث أنّ الاهتمام ببناء لغة إعلامية سليمة موضوعيّة واضحة أولى الأولويّات تحقيقا لأهداف الرّسالة الإعلاميّة النّاجحة، و كسبا للرّأي العام .

Français

L’objectif de cette recherche est de suivre les manifestations de l’usage linguistique dans les médias visuels algériens lors de la pandémie de Covid 19, et de révéler l’évolution des niveaux d’expression linguistique dans les médias algériens, pour tenter d’extraire des pistes de rationalisation des pratiques linguistiques des médias algériens après la pandémie de Covid 19, en se basant sur la «méthode descriptive analytique» utilisant la méthode de «l’échantillon intentionnel», basée sur l’attribution de dix numéros des principaux bulletins d’information qui ont été diffusés dans les jours suivants du 13 au 22 juillet 2020, en utilisant les outils de collecte de données représentés: l’observation simple et l’analyse de contenu comme outil principal, L’étude a atteint de nombreux résultats et recommandations.

Author Biographies

Soumaya Benamor

مخبر أبحاث ودراسات في الاتصال
جامعة باجي مختار، عنابة، الجزائر

Lamia Moumen

مخبر أبحاث ودراسات في الاتصال
جامعة باجي مختار، عنابة، الجزائر

Published

2025-09-02

How to Cite

Benamor, S., & Moumen, L. (2025). Media language of Algerian Television during the Covid 19 pandemic -An analytical study of a sample of Newscasts The third Algerian channel-: Information about the article: Submission date 2020-09-05 ***** Acceptance date 19-03-2023. Journal of Literature and Social Sciences, 20(01), 294–305. Retrieved from https://revues.univ-setif2.dz/index.php/jlss/article/view/175

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.