Study of differences in logical / mathematical intelligence in a sample of scientific students in the secondary school according to some variables

تاريخ الارسال: 03/09/2018 تاريخ القبول: 13/06/2019

Authors

  • سامية مهداوي
  • صيفية جدوال

Keywords:

English

Intelligence, logical intelligence, Mathematical intelligence, Secondary grade, scientific students

العربية

ذكاء، ذكاء منطقي، ذكاء رياضي، المرحلة الثانوية، التلاميذ العلميين

Français

Intelligence, Intelligence logique, Intelligence mathématique, Cycle secondaire, Elèves scientifiques

Abstract

English

The study aims at detecting the differences in logical / mathematical intelligence in a sample of scientific students in the secondary school, according to the gender variable (male / female) and the level of education (First secondary / third secondary), The study sample consisted of (94) students of SecondarySchool Moujahid: kadiAthmane - Bejaia, The study uses the logical / mathematical intelligence measure, prepared by the researchers, The results of the study were as follows:

There were no statistically significant differences in logical / mathematical intelligence among secondary school students due to the variable genders (male / female) as well as the variable of the academic level (first secondary / third secondary).

العربية

هدفت الدراسة إلى الكشف عن الفروق الموجودة في الذكاء المنطقي/الرياضي لدى عينة من التلاميذ العلميين في المرحلة الثانوية، وفقا لمتغير الجنس (ذكور/إناث) والمستوى الدراسي (أولى ثانوي/ثالثة ثانوي)، تكونت عينة الدراسة من (94) تلميذ وتلميذة بثانوية المجاهد: قاضي عثمان -بجاية، تم استخدام مقياس الذكاء المنطقي/الرياضي من إعداد الباحثتين، توصلت الدّراسة في نتائجها إلى:

-                       عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء المنطقي/الرياضي لدى التلاميذ العلميين في المرحلة الثانوية تعزى لمتغير الجنس (ذكور/إناث) وكذلك لمتغير المستوى الدراسي (أولى ثانوي/ثالثة ثانوي).

Français

L’étude vise à détecter les différences d’intelligence logique / mathématique chez un échantillon d’élèves scientifiques du secondaire, selon la variable de sexe (masculin/féminin) et le niveau d’étude (première année secondaire / troisième année secondaire). L’échantillon de l’étude compte en tout (94) élèves du lycée El Moujahid: kadi Athmane – Bejaia. L’outil de recherche utilisé pour cette étude est le questionnaire de l'intelligence logique / mathématique élaboré par les deux chercheures.

Les résultats de cette étude démontrent L’inexistence des différences statistiquement significatives dans l'intelligence logique / mathématique chez les élèves scientifiques du secondaire selon la variable de sexe (masculin/féminin) et la variable du niveau d’étude (première année secondaire / troisième année secondaire).

Author Biographies

سامية مهداوي

جامعة سطيف2

صيفية جدوال

جامعة سطيف2

Published

2019-06-24

How to Cite

مهداوي س., & جدوال ص. (2019). Study of differences in logical / mathematical intelligence in a sample of scientific students in the secondary school according to some variables: تاريخ الارسال: 03/09/2018 تاريخ القبول: 13/06/2019. Journal of Literature and Social Sciences, 16(02), 33–42. Retrieved from https://revues.univ-setif2.dz/index.php/jlss/article/view/386

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.