إصلاح النظم التعليمية تطويرها في سياق التغيير :تطوير المناهج التعليمية كمدخل
Plan du site au format XML


Archive: revues des lettres et sciences sociales


N°01 Avril 2004


N°02 Mai 2005


N°03 Novembre 2005


N°04 Juin 2006


N°05 Juin 2007


N°06 Janvier 2008


N°07 Juin 2008


N°08 Mai 2009


N°09 Octobre 2009


N°10 Décembre 2009


N°11 Juin 2010


N°12 Juillet 2010


N°13 Janvier 2011


N°14 Juin 2011


N°15 Juillet 2012


N°16 Décembre 2012


N°17 Septembre 2013


Revue des Lettres et Sciences Sociales


N°18 Juin 2014


N°19 Décembre 2014


N°20 Juin 2015


N°21 Décembre 2015


N°22 Juin 2016


N° 23 Décembre 2016


N° 24 Juin 2017


N° 25 Décembre 2017


N°26 Vol 15- 2018


N°27 Vol 15- 2018


N°28 Vol 15- 2018


N°01 Vol 16- 2019


N°02 Vol 16- 2019


N°03 Vol 16- 2019


N°04 Vol 16- 2019


N°01 VOL 17-2020


N:02 vol 17-2020


N:03 vol 17-2020


N°01 vol 18-2021


N°02 vol 18-2021


N°01 vol 19-2022


N°02 vol 19-2022


N°01 vol 20-2023


N°02 vol 20-2023


N°01 vol 21-2024


A propos

avancée

Archive PDF

N°05 Juin 2007

إصلاح النظم التعليمية تطويرها في سياق التغيير :تطوير المناهج التعليمية كمدخل


pp : 95 - 109

محمد مسعد نوح
  • resume:Ar
  • Abstract
  • Auteurs
  • TEXTE INTEGRAL

   تحتل قضية إصلاح النظم التربوية – التعليمية الحكومية و المدنية مركز دائرة عمليات و قضايا التغيير المجتمعي –التغيير التربوي- و تمثل عملية تطوير المناهج التعليمية في الدول العربية و أقرانها من الدول النامية الأخرى – القضية الحرجةcriticalsssues   في منظومة الإصلاح المنشود. و يمكن القول عن المجتمع المتقدم ديمقراطيا وعلميا، وراءهiالتعليم المتقدم. لذلك، فالعلاقة بين التربية و تنمية المجتمع دالة تزايدية...الهدف الجوهري من هذه الورقة هو تقديم إطار استسقائي لكيف يمكن أن تكون عملية إصلاح النظم التعليمية، و تطوير المناهج التعليمية مدخلا أساسيا لإحداث التغيير المجتمعي في البلاد العربية. تقدم الورقة إطار فكريا لعمليات إصلاح النظم التعليمية، و ثمة أمثلة لتطوير مناهج التعليم في سياق التنمية المجتمعية، إن هذا الإطار الاستسقائي يعكس أنموذجا للتفكير الإصلاحي من أجل التغيير التربوي.

الكلمات المفتاحية: النظام التربوي، الإصلاح التربوي، تنمية المجتمع، مناهج التعليم، التغيير المجتمعي، المجمع العربي...الخ

     The issue of reforming the governmental and civil educational systems takes the circle center of the operations and issues of the social change-educational change-. The operation of improving the educational methods, in the Arab states and in the other similar developing states, represents the critical issue in the aimed reformation system. We can say that the scientific and democratic developed society is based on a developed education. So, the relation between education and developing the society is an ascendant function…The essential purpose of this paper is to present an investigation frame about how would be the operation of the educational system reform, and how would be the improvement of the educational methods as a basic introduction to create the social change in the Arab countries.The paper presents also a thought frame for the knowing operations and knowledge, which are a base of the educational systems reform.There are many examples of improving the teaching methods in the context of the social development. This investigating frame reflects a sample of reform thought in the aim of the educational change.

   Key words: Educational system, educational reform, society development, teaching methods, social change, Arab society…etc

في طور التعديل

@pour_citer_ce_document

محمد مسعد نوح, «إصلاح النظم التعليمية تطويرها في سياق التغيير :تطوير المناهج التعليمية كمدخل »

[En ligne] ,[#G_TITLE:#langue] ,[#G_TITLE:#langue]
Papier : pp : 95 - 109,
Date Publication Sur Papier : 2007-06-01,
Date Pulication Electronique : 2014-01-20,
mis a jour le : 14/01/2019,
URL : https://revues.univ-setif2.dz:443/revue/index.php?id=875.