Role of Professional insertion programs in reducing the feeling of social exclusion among university graduates in Algeria. -The device of Aid for social insertion of young graduates as a model-

Article information: Submission date 2019-04-20 ***** Acceptance date 16-01-2023

Authors

  • Mahmoud Smaili

Keywords:

English

professional insertion, social insertion, professional insertion programs, social exclusion, university graduates

العربية

الإدماج المهني، الإدماج الاجتماعي، برامج الإدماج المهني، الإقصاء الاجتماعي، حاملي الشهادات الجامعية

Français

insertion professionnelle, insertion sociale, programmes d’insertion, professionnelle, exclusion sociale, diplômées universitaires

Abstract

English

The present study aims at identifying the role of Professional insertion programs in reducing the feeling of social exclusion among university graduates in Algeria, who are placed in the framework of the social insertion assistance system in the departments of education, youths and sports, and higher education in the wilaya of Mila. The study tool was a questionnaire of (21) items distributed to (72) individuals representing university graduates placed in this direction. The results of the study revealed that the Social insertion assistance system has an average role in reducing the feeling of social exclusion among university graduates.

العربية

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور برامج الإدماج المهني في خفض درجة الشعور بالإقصاء الاجتماعي لدى حاملي الشهادات الجامعية في الجزائر المنصبين في إطار جهاز المساعدة على الإدماج الاجتماعي بمديريات التربية التعليم العالي والشباب والرياضة لولاية ميلة، تم إعداد استبيان تكون من (21) عبارة؛ طبق على (72) فردا يمثلون حاملي الشهادات الجامعية المنصبين في إطار هذا الجهاز بهذه المديريات، وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن لجهاز المساعدة على الإدماج الاجتماعي دور في خفض درجة الشعور بالإقصاء الاجتماعي لدى حاملي الشهادات الجامعية بمستوى متوسط.

Français

Cette étude vise à identifier le rôle des programmes d’insertion professionnelle dans la réduction du sentiment d’exclusion sociale chez les diplômés universitaires en Algérie, qui sont placés dans le cadre du système d’aide à l’insertion sociale dans les directions de l’éducation, de la jeunesse et du sport, et l’enseignement supérieur dans la wilaya de Mila. L’outil d’étude était un questionnaire de(21) items distribué à (72)individus représentant des diplômés universitaires placés dans ces directions. Les résultats de l’étude ont révélé que le dispositif d’Aide à l’insertion sociale a un rôle moyen dans la réduction du sentiment d’exclusion sociale chez les diplômés universitaires.

Author Biography

Mahmoud Smaili

جامعة محمد لمين دباغين، سطيف 2، الجزائر

Published

2025-09-02

How to Cite

Smaili, M. (2025). Role of Professional insertion programs in reducing the feeling of social exclusion among university graduates in Algeria. -The device of Aid for social insertion of young graduates as a model-: Article information: Submission date 2019-04-20 ***** Acceptance date 16-01-2023. Journal of Literature and Social Sciences, 20(01), 139–156. Retrieved from https://revues.univ-setif2.dz/index.php/jlss/article/view/164

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.