Psychological and educational support for children with intellectual disabilities in pedagogical psychological centers- A field study in centers of intellectual disability in Annaba –

Submission date: 2020-09-24 ***** Acceptance date: 2021-12-15

Authors

  • برحايل وهيبة
  • منى عتيق

Keywords:

English

psychosocial care, educational care, mental disability, children with mental disabilities, pedagogical centers of psychology

العربية

التكفل النفسي، التكفل التربوي، الإعاقة الذهنية، الأطفال المعاقون ذهنيا، المراكز النفسية البيداغوجية

Français

Soutien psychologique, soutien éducatif, déficience intellectuelle, enfants handicapés mentaux, centres éducatifs psychologiques

Abstract

English

This study aims at identifying the reality of psychological and educational care for children with intellectual disabilities in the psychological centers of pedagogy. The chosen sample constitutes of (24), A member of the multidisciplinary team at the Pediatric Psychological Center for the mentally handicapped in Annaba, the descriptive approach has been applied through distributed a questionnaire to a sample survey, in order to analyze the results of the study SPSS 22 program is used. In the end, the results reached that psychological and educational care and care services for children with intellectual disabilities respond to the requirements of the mentally disabled child.

العربية

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع التكفل النفسي والتربوي بالأطفال ذوي الإعاقة الذهنية بالمراكز النفسية البيداغوجية، وقد أجريت الدراسة على عينة تتكون من (24) فردا من الفريق المتعدد التخصصات بالمركز النفسي البيداغوجي للمعاقين ذهنيا بولاية عنابة، وقد تم اتباع المنهج الوصفي، كما تم استخدام الاستبانة كأداة لجمع المعلومات، ومن أجل تحليل نتائج الدراسة تم استعمال برنامج spss23. وقد توصلت الدراسة إلى نتائج تبين أن خدمات الرعاية والتكفل النفسي والتربوي بالأطفال ذوي الإعاقة الذهنية تستجيب لمتطلبات الطفل المعاق ذهنيا.

Français

Cette étude visait à identifier la réalité de la prise en charge psychologique et éducative des enfants handicapés mentaux au sein des centres psychopédagogique L’échantillon de l’étude était composé de (24) membres de l’équipe pluridisciplinaire du CMP d’Annaba. On a opté pour l’approche descriptive, et on a passé un questionnaire auprès des membres. Afin d’analyser les résultats de l’étude, le programme SPSS a été utilisé. Il ressort de l’étude que : les services de prise en charge et de soutien psychologique et éducatif pour les enfants ayant une déficience intellectuelle répondent aux besoins de cette catégorie de la population.  

Author Biographies

برحايل وهيبة

جامعة باجي مختار عنابة

منى عتيق

جامعة باجي مختار عنابة

Published

2025-09-03

How to Cite

وهيبة ب., & عتيق م. (2025). Psychological and educational support for children with intellectual disabilities in pedagogical psychological centers- A field study in centers of intellectual disability in Annaba –: Submission date: 2020-09-24 ***** Acceptance date: 2021-12-15. Journal of Literature and Social Sciences, 19(01), 232–245. Retrieved from https://revues.univ-setif2.dz/index.php/jlss/article/view/218

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.