individual differences among students, and its effects on the use of rewards and punishment by primary school teachersfield study in some schools of the city of Guelma

تاريخ الإرسال: 2020-01-16 تاريخ القبول: 2020-09-21

Authors

  • فاطمة الزهراء بورصاص
  • يوسف معاش

Keywords:

English

individual differences, reward (reinforcement), punishment

العربية

الفروق الفردية، الثواب (التعزيز)، العقاب

Français

les différences individuelles, la récompense (Renforcement), la punition

Abstract

English

This article presents the results of a study on individual differences among students as understood by primary school teachers and its effects on their use of reward and punishment. To do so, a questionnaire consisting of nine questions was used. The questionnaire was distributed on a sample of primary school teachers from the city of Guelma.The results lead to: - only a few teachers are aware of all the individual differences among the students.They use, in most of the time, the reward and the punishment in the situations that require them.The perception of the existence of individual differences among students positively influences the use of reward and punishment by teachers who are aware of it.

العربية

يستعرض هذا المقال نتائج دراسة حول الفروق الفردية بين التلاميذ كما يدركها أساتذة التعليم الابتدائي، وانعكاساتها على استخدامهم للثواب والعقاب، ولأجل ذلك استخدمت استمارة مكونة من مجموعة من الأسئلة المفتوحة، مقسمة إلى محورين، تناول المحور الأول أسئلة حول إدراك الأساتذة للفروق الفردية بين التلاميذ، وتناول المحور الثاني، أسئلة على المواقف التي يستخدم فيها الأستاذ الثواب والعقاب. وزعت الاستمارات على عينة من أساتذة الطور الابتدائي ببعض مدارس مدينة قالمة.

وكانت النتائج أن: بعض الأساتذة فقط يدركون الفروق الفردية بين التلاميذ بشكل واضح، وأنهم يستخدمون الثواب والعقاب في أغلب الحالات في المواقف التي تتطلب منهم ذلك، وأتضح أن هناك خصائص يتميز بها التلاميذ تحفز الأساتذة، وأخرى تثبطهم، والأساتذة الذين يدركون الفروق الفردية جيدا تنعكس إيجابا على استخدامهم للثواب والعقاب.

Français

Cet article expose les résultats d'une étude sur les différences individuelles parmi les élèves comme l'entendent des enseignants du primaire, et leurs effets sur l'utilisation des récompenses et des punitions par ces derniers. Pour ce faire on a utilisé un questionnaire constitué de neuf questions, les questionnaires ont été distribués sur un échantillon composé d’enseignants du primaire de la ville de Guelma.

Les résultats ont révélé que : - uniquement quelques enseignants ont conscience de toutes les différences individuelles parmi les élèves.

- Les enseignants utilisent, la plupart du temps, la récompense et la punition dans les situations qui les exigent.

 La perception de l'existence des différences individuelles parmi les élèves influe positivement sur l'utilisation des récompense et punitions par les enseignants qui en sont conscients.

Author Biographies

فاطمة الزهراء بورصاص

كلية علم النفس وعلوم التربية جامعة قسنطينة 2

يوسف معاش

كلية علم النفس وعلوم التربية جامعة قسنطينة 2

Published

2025-09-09

How to Cite

بورصاص ف. ا., & معاش ي. (2025). individual differences among students, and its effects on the use of rewards and punishment by primary school teachersfield study in some schools of the city of Guelma: تاريخ الإرسال: 2020-01-16 تاريخ القبول: 2020-09-21. Journal of Literature and Social Sciences, 17(03), 212–226. Retrieved from https://revues.univ-setif2.dz/index.php/jlss/article/view/328

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.